اطلاعیه

🔴دختران جوان ایران در گروهی سخت با رومانی، هلند و برزیل در رقابت‌های قهرمان جوانان دختر جهان همگروه شدند🔴 تیم ملی هندبال نوجوانان ایران در دهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی نوجوانان آسیا در گروه A با عراق و هند همگروه شد🔴

کد مطلب: 1633

سرمربی تیم ملی هندبال نوجوانان: در مسابقات قهرمانی جهان حرف‌های زیادی برای گفتن داریم / از همان ابتدا بر خلاف نظر برخی به موفقیت این تیم باور داشتم

تیم‌های ملی

دوشنبه, 14 شهریور 1401 14:33

تیم ملی هندبال نوجوانان پسر ایران با درخشش در رقابت‌های قهرمانی آسیا و پیروزی مقابل قدرت‌های قاره در نهایت عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد و در این میان نقش مجید رحیمی‌زاده سرمربی تیم ملی ایران در این موفقیت بسیار درخشان بود.

سرمربی تیم ملی هندبال نوجوانان: در مسابقات قهرمانی جهان حرف‌های زیادی برای گفتن داریم / از همان ابتدا بر خلاف نظر برخی به موفقیت این تیم باور داشتم بزرگنمایی

به گزارش روابط عمومی فدراسیون هندبال، مجید رحیمی‌زاده که دی ماه سال گذشته هدایت تیم ملی نوجوانان را بر عهده گرفت، در مدت زمان بسیار کوتاهی که در اختیار داشت توانست تیم ملی ایران را با شایستگی به فینال رقابت‌های قهرمانی آسیا برساند و البته سهمیه مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۳ را نیز کسب کند. در همین زمینه گفت‌گویی با سرمربی موفق تیم ملی هندبال نوجوانان ایران داشتیم که در ادامه می‌خوانید.


* شما در دی ماه سال گذشته هدایت تیم ملی هندبال نوجوانان را در اختیار گرفتید. کار بسیار پر ریسکی که شاید بسیاری از مربیان از پذیرفتن آن خودداری کنند. ظرف مدت زمان شش ماه چه اتفاقی از سوی شما برای تیم ملی نوجوانان رخ داد که به این خودباوری رسید تا در نهایت فینالیست آسیا باشد؟


حدود شش ماه پیش با توجه به وجود مشکلات و اینکه تعدادی از بازیکنان آسیب‌دیده بودند، شاید برخی بر روی این این تیم حساب نمی‌کردند، اما من به کار خودم باور داشتم. معتقدم ذهن همه چیز است و در تک‌تک دقایق مسابقات به بازیکنان می‌گفتم هر چیزی را که بخواهید با یک برنامه‌ریزی درست به آن دست پیدا می‌کنید و در نهایت هم این امر هم برای خودم و هم برای آنهایی که برای موفقیت این تیم شانسی قائل نبودند، محقق شد.

من از همان ابتدا با انرژی مثبت کارم را شروع کردم و می‌شنیدم که در فضای مجازی برخی از صحبت‌ها مطرح می‌شود و البته من در هیچ کدام از این فضاها عضو نیستم و این قبیل مطالب را دنبال نمی‌کنم. در آن مقطع که سرمربیگری تیم ملی نوجوانان را بر عهده گرفتم مجبور شدم پست‌های مهمی را رها کنم و خودم را در یک آزمون پر از ریسک قرار دادم.



* پیش از رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا شاید بسیاری فکر نمی‌کردند این تیم به موفقیت چشم‌گیری دست یابد. آیا شما به موفقیت این تیم باور داشتید؟


برخی فکر می‌کردند ما حتی شانس رسیدن به جمع هشت تیم برتر آسیا را هم نداریم، اما من تلاش کردم که این تیم را به یک خودباوری برسانم. به بازیکنانم گفتم که شما می‌توانید موفق شوید و آنها هم نشان دادند اگر امید، پشتکار و برنامه‌ریزی مدون باشد به همه چیز می‌توان رسید. سختی انسان را آب‌دیده می‌کند و همین محدودیت‌ها و دشواری‌ها ما را به موفقیت می‌رساند و البته تمامی این سختی‌ها برای خودم هم بسیار مهم بود که بتوانم یک محک جدی بخورم.



* دیدار با بحرین یکی اتفاقات مهم این جام بود. دیداری که با رخ دادن اتفاقاتی از سوی میزبان به حاشیه رانده شد. نظر شما در مورد این دیدار و کسب پیروزی مقابل میزبان چه بود؟


دیدار با بحرین بازی مرگ و زندگی بود، زیرا هر تیمی که پیروز می‌شد سهمیه جهانی را می‌گرفت و کار به اما و اگر قرار گرفتن در جایگاه پنجمی و رسیدن به سهمیه آخر نمی‌رسید. هر دو تیم با تمام قوا راهی زمین شدند و با توجه به میزبانی بحرین و عوامل دیگر از جمله داوری کار برای تیم ما بسیار دشوار شد. چندین بار بازی از روند خود خارج شد و جالب اینکه حتی داوران در چند صحنه به نفع ما رای دادند اما ناظرین رای را برگرداندند. ما اگر اعتراضی کردیم کاملا به حق بود زیرا تیم میزبان از تمامی ترفندها بهره برد تا ما را از مدار بازی خارج کند. در این زمان‌های حساس سرمربی تصمیم‌گیرنده اصلی است که تیمش از مدار بازی خارج نشود و باید دست به ریسک می‌زدیم و البته بازیکنان ما هم به پختگی لازم رسیده بودند.

همه شاهد بودند که داوران چطور چندین صحنه مشکوک را به نفع بحرین سوت زدند و حتی در ثانیه‌های آخر یک پنالتی برای بحرین گرفته شد. البته در نهایت دوازه‌بان ما با شایستگی پنالتی بازیکن بحرینی را گرفت و درست در ثانیه‌های بعد یک پنالتی به سود ما گرفته شد و اگر چه مساوی هم ما را به نیمه‌نهایی می‌برد ولی با پیروزی به جمع چهار تیم برتر جام رفتیم.



* نقطه عطف این جام دیدار ایران و عربستان بود که شاید بتوان آن را جذاب‌ترین دیدار مسابقات قهرمانی آسیا نام نهاد. یک ماراتن ۸۰ دقیقه ای که در نهایت ما پیروز آن بودیم. نظر شما در مورد این بازی چه بود؟


در نیمه‌نهایی مقابل عربستان کار بسیار سختی داشتیم. برخی از کارشناسان معتقد بودند که کره‌جنوبی و عربستان فینال مسابقات قهرمانی آسیا را برگزار می‌کنند. در بازی مقابل عربستان هم باز شاهد اتفاقات نامناسبی در زمینه داوری بودیم و در کنار آن بی احترامی‌هایی که متاسفانه در زمان پخش سرود ایران از سوی عربستانی‌ها و حاضرین در سالن صورت گرفت. در طول بازی با وجود اینکه چندین گل از حریف عقب افتادیم در نهایت بازی مساوی شد و در وقت‌های اضافی و در پایان یک ماراتن سخت ۸۰ دقیقه‌ای که برای رده سنی نوجوانان بسیار دشوار است، توانستیم به پیروزی برسیم و راهی فینال شویم.

در کنار همه این موارد نباید فراموش کنیم که عربستان از یک تیم پشتیبانی قوی در کادر فنی بهره می‌برد. با این حال ما از حداکثر توانمندی خود استفاده کردیم و نشان دادیم که برد مقابل بحرین اتفاقی نبود.



*‌یکی از دغدغه‌های سالهای اخیر هندبال ایران پشتوانه‌سازی بوده است. کسب این نایب قهرمانی ما به داشتن یک آینده درخشان برای هندبال ایران امیدوار کرد. آیا این نسل می‌تواند نسل طلایی هندبال ایران باشد؟


سال‌ها پیش ما یک نسل طلایی در هندبال داشتیم که توانست در آسیا بر روی سکو برود و راهی مسابقات قهرمانی جهان شود. در آن مقطع زمانی آن تیم، یک نسل طلایی برای هندبال ایران بود اما نگاهی که وجود داشت فقط به صورت مقطعی بود.

در حال حاضر با قطعیت می‌گویم این تیم نوجوانان، نسل طلایی هندبال ایران است. البته این تیم نباید رها شود و باید تمرینات مستمری داشته باشد و بازی‌های تدارکاتی زیادی برگزار شود و مطمئن باشید با یک برنامه‌ریزی درست در عرصه جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و در یک جمله این تیم ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

هیچ‌گاه از یادم نمی‌رود که وقتی گفتم تیم نوجوانان ایران راهی فینال آسیا می‌شود برخی به من خندیدند اما جواب آنها با را رفتن به فینال دادیم. ما با عمل نشان دادیم که بر اساس شناخت و برنامه‌ریزی درست حرف می‌زنیم و الان هم می‌گویم این تیم در مسابقات جهانی حرف برای گفتن دارد. ما در مسابقات قهرمانی آسیا بالاتر از تیم‌های قدرتمندی مانند ژاپن، عربستان و بحرین قرار گرفتیم که نشان از توانمندی ما دارد و این موفقیت نشان داد در صورتی که توجه کافی صورت پذیرد و به این تیم بها داده شود، می‌توانیم بدرخشیم.



*‌کره‌جنوبی در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری خوبی بر روی هندبال انجام داده است. در مورد مصاف با کره‌جنوبی چه نظری دارید؟


تیم‌های شرق آسیا به خصوص دو تیم قدرتمند کره‌جنوبی و ژاپن، هندبال را به صورت آکادمیک دنبال می‌کنند. تیم ملی نوجوانان کره‌جنوبی شش سال است که باهم کار می‌کنند. ما به تیمی باختیم که شش سال است در کنار یکدیگر حضور دارند و من شش ماه پیش تیمی را در اختیار گرفتم که امید چندانی برای موفقیتش نبود. دقیق‌‌تر اگر بخواهم بگویم من ۶۰درصد تیم ملی را دو ماه در اختیار داشتم و ۱۰۰درصد تیم را فقط ۱۵ روز در اختیار داشتم؛ به این دلیل که شماری از بازیکنان در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا و شمار دیگری در مسابقات قهرمانی نوجوانان ساحلی جهان حضور داشتند و عملا برای مدت زیادی نتوانستم ترکیب کامل تیم ملی را داشته باشم.

واقعیت این است اگر مقابل کره‌جنوبی به پیروزی می‌رسیدیم قوانین ورزش زیر سوال می‌رفت، زیرا آنها سال‌ها با یکدیگر کار کرده‌اند و با قهرمانی در آسیا مزد زحمات و برنامه‌ریزی خود را گرفتند. البته عربستان و بحرین هم اردوهای طولانی مدتی را داشتند و بیشتر از ما کار کرده بودند. کره‌جنوبی در مرحله گروهی با اختلاف ۱۷ گل مقابل بحرین به پیروزی رسید و این نشان از قدرت کره‌ای ها دارد. چندی پیش تیم نوجوانان دختر کره‌جنوبی موفق شد قهرمان جهان شود و همه اینها نشان‌دهند برنامه‌ریزی درست و اصولی این کشور در هندبال است و باید گفت هندبال کره‌جنوبی فراتر از آسیا حرکت می‌کند.



* آیا می‌توانیم از حالا به موفقیت در رقابت‌‌های قهرمانی جهان امیدوار باشیم؟ چه مواردی برای موفقیت در قهرمانی جهان باید صورت پذیرد؟


برای مسابقات جهانی باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم تا به موفقیت برسیم. باید بسیار سخت و جدی کار کنیم و بدانیم همین امروز هم برای مسابقات جهانی دیر است. برگزاری اردوهای مستمر و بازی‌های تدارکاتی داخلی و خارجی و شرکت در اردوهای مشترک و تورنمنت‌ها سبب می‌شود به پیشرفت لازم برای مسابقات قهرمانی جهان دست یابیم. از حالا می‌گویم و بر آن تاکید دارم اگر برنامه‌ریزی مدونی صورت پذیرد تیم ما در مسابقات قهرمانی جهان می‌تواند عملکرد موفقی داشته باشد و حریف دست و پا بسته‌‌ای نخواهد بود.



*‌یکی از چهره‌های این جام، محمد سیاوشی در نقش مربی دروازه‌بانان بود. سنگربانان تیم ملی نوجوانان در این مسابقات درخشیدند. در مورد عملکرد محمد سیاوشی چه نظری دارید؟


محمد سیاوشی یکی از بهترین دروازه‌بانان حال حاضر ایران و آسیا است. نکته قابل توجه اینجاست که در طول مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا بسیاری برای گرفتن عکس یادگاری به سراغ سیاوشی می‌آمدند. حضور او نقطه عطفی برای ما بود و پیروزی در دو دیدار بحرین و عربستان را به نوعی مدیون محمد سیاوشی هستیم. خوشحالیم که از یک مربی دروازه‌بانان خوب بهره می‌بریم و شاهد بودیم که چطور در لحظه‌های آخر سنگربانان تیم ملی، بازی را نگه می‌داشتند. در این بخش دخالت بسیار کمی انجام دادم و به محمد سیاوشی برای هدایت دروازه‌بانان تیم ملی اعتماد و اطمینان کاملی داشتم و البته جواب این اطمینان را گرفتم.



*‌ برگزاری دیدارهای تدارکاتی پیش از مسابقات قهرمانی آسیا تا چه اندازه در کسب این موفقیت موثر بود؟


برگزاری یک مسابقه تدارکاتی از10مرحله تمرین بسیار سنگین برای تیم بهتر است. البته این موضوع هم درباره بازیکنان و هم درباره کادر فنی صدق می‌کند. برگزاری دیدارهای تدارکاتی و حضور در تورنمنت‌ها تاثیر بسیار خوبی در آماده‌سازی تیم دارد. پیش از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در تورنمنت تدارکاتی قبرس حضور یافتیم و در آن تورنمنت ما ازبکستان را با اختلاف کمی بردیم اما در مسابقات قهرمانی آسیا با اختلاف بسیار بالایی مقابل ازبکستان پیروز شدیم و این نشان‌دهنده اهمیت بازی تدارکاتی و شناخت پیدا کردن از حریفان است.



*‌ آیا کادر فنی تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان دچار تغییر خواهد شد و آیا به دنبال اضافه کردن مربی جدید به تیم ملی هستید؟


ابتدا باید برنامه‌های خود را برای مسابقات قهرمانی جهان ارائه دهیم و آن زمان فکر کنیم که آیا نیاز به تغییر وجود دارد یا خیر. قطعا برخی تغییرات باید انجام شود، زیرا مسابقات بسیار مهمی را در پیش داریم و با بهترین‌های هر قاره تقابل خواهیم کرد و همان‌طور که تیم به یک خون تازه نیاز دارد، کادر هم به یک خون تازه نیازمند است. البته این حرف به منزله حذف کسی نیست و باید نفراتی به کادر اضافه شوند.

تیم ملی هندبال نوجوانان پسر

آدرس کوتاه:  
Copy to clipboard
اخبار مرتبط